Fejlesztési terület: Autizmus
Mi az autizmus?
Az autizmus idegrendszeri fejlődési zavar, mely 3 területen okoz minőségileg eltérő fejlődést:
- kommunikáció
- szociális fejlődés, társas kapcsolatok
- viselkedésszervezés, érdeklődési mintázatok, gondolkodás
Bár az eredet még ismeretlen, genetikai tényezők fontosnak tűnnek.
Legjellemzőbb tünetek
(forrás: https://auti.hu/alapveto-informaciok/alarm-jelek)
- változások ellen tiltakozik
- nem vagy ritkán néz mások szemébe
- egyoldalúan kommunikál, a válaszra nem figyel
- visszhangszerűen utánozza a beszédet
- van egy kedvenc témája, amely mentén folyton beszél
- nagyon válogatós, az ételek színére, állagára érzékeny
- kerüli a kortárs kapcsolatot, vagy nem megfelelően közeledik
- nem játszik a gyerekekkel, csak ha felnőtt segíti
- nem jelenik meg szerepjáték a tevékenysége során
- szokatlan mozdulatai vannak pl.: repked a kezével, lábujjhegyen jár
- fogdossa, pörgeti, forgatja zörgeti a tárgyakat
- látszólag indokolatlanul sír, nevet
- vannak feladatok, amiket ügyesen megcsinál, de nem olyat, amihez együttműködésre van szükség
- mások kezét húzza a neki kívánotos dolgokhoz
- mások szándékát, érzelmeit nem érti
- szó szerint értelmezi a mondatokat
- nem érti a viccet, iróniát
Diagnosztizáló helyek
Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Székhelyintézménye
Cím: 9025 Győr, Márvány utca 4.
Tel.: 06- 96 415 926
E-mail: szakszolg.szekhely.gyor@gmail.com
Autizmus Alapítvány - Ambulancia
Cím: 1089 Budapest, Delej utca 21
Tel.: 06-1-334 1123
E-mail: ambulancia@autizmus.hu
Vadaskert Gyermek- és Ifjúságipszichiátriai Kórház és Szakambulancia
Cím: 1021 Budapest, Lipótmezei út 5.
Tel: 06-1-392-1400; 06-1-392-1414 Fax: 06-1-392-1401
E-mail: info@vadasnet.hu
Napirend
Napirend egy vizuálisan megjelenített tevékenységi sor egy adott időtartamra. A hellyel és idővel kapcsolatos információk közlésére szolgáló vizuális eszköz.
Arra ad választ, hogy
- Mit?
- Hol?
- Mikor?
- Milyen sorrendben?
fogunk végezni.
A gyermek képességétől függően lehet:
- tárgyas
- szóképes
- írott
illetve jelezhetünk vele
- 3 egymást követő tevékenységet
- egy délelőttöt
- egy egész napot
A tárgyas napirendnél kezdetben azt a tárgyat használjuk a napirendnél, amivel a gyermek a tevékenységet végrehajtja. Később, ill. a gyermek képessége alapján lépünk tovább, s már a napirendi falra a tevékenységet jelző másik szimbólum tárgy kerül fel. A tárgyas napirendet balról jobbra rakjuk ki , általában egy fogasra.
A tárgyas napirend használatát az alábbi linken nézheted meg: http://auti.hu/vizualis-segedeszkoezoek/ter-es-idstruktura
A szóképes napirend elkészítésében nagy segítség a Boardmaker Cd-rom, de magunk által készített rajzok, kivágott képek is felhasználhatóak a napirend készítéséhez. Egy tárgy/kép csak egy tevékenységet jelezhet. Ugyanannak a tevékenységnek mindig ugyanaz a kártyája. A kártyákat egymás alá rakjuk ki (fenntről lefelé) vagy balról jobbra egymás mellé , ahogy a tevékenységek követik egymást. Minden tevékenység előtt odavezetjük a gyermeket a napirendi falhoz, ahol ő leveszi a legfelső napirendi kártyáját. Mikor az adott tevékenységgel végzett a gyermek, a kártyáját egy erre kijelölt gyűjtőládába teszi (ez általában a napirendi fal alatt vagy felett rögzített doboz), s utána nézi meg a következő napirendi kártyát.
Szóképes napirend használatát az alábbi linken érheti el: http://auti.hu/vizualis-segedeszkoezoek/ter-es-idstruktura
Otthon használható napirendi kártyák gyűjteményét az alábbi linken érheti el: https://rado-gyor.edu.hu/vizualis.html