Mobil menü ikon
Gyengénlátó Változat

Fejlesztési terület: Autizmus

Mi az autizmus?

Az autizmus idegrendszeri fejlődési zavar, mely 3 területen okoz minőségileg eltérő fejlődést: 

  • kommunikáció
  • szociális fejlődés, társas kapcsolatok
  • viselkedésszervezés, érdeklődési mintázatok, gondolkodás


Bár az eredet még ismeretlen, genetikai tényezők fontosnak tűnnek.

 

Legjellemzőbb tünetek

(forrás: https://auti.hu/alapveto-informaciok/alarm-jelek)

  • változások ellen tiltakozik
  • nem vagy ritkán néz mások szemébe
  • egyoldalúan kommunikál, a válaszra nem figyel
  • visszhangszerűen utánozza a beszédet
  • van egy kedvenc témája, amely mentén folyton beszél
  • nagyon válogatós, az ételek színére, állagára érzékeny
  • kerüli a kortárs kapcsolatot, vagy nem megfelelően közeledik
  • nem játszik a gyerekekkel, csak ha felnőtt segíti
  • nem jelenik meg szerepjáték a tevékenysége során
  • szokatlan mozdulatai vannak pl.: repked a kezével, lábujjhegyen jár
  • fogdossa, pörgeti, forgatja zörgeti a tárgyakat
  • látszólag indokolatlanul sír, nevet
  • vannak feladatok, amiket ügyesen megcsinál, de nem olyat, amihez együttműködésre van szükség
  • mások kezét húzza a neki kívánotos dolgokhoz
  • mások szándékát, érzelmeit nem érti
  • szó szerint értelmezi a mondatokat
  • nem érti a viccet, iróniát

 

Diagnosztizáló helyek

 

Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Székhelyintézménye

Cím: 9025 Győr, Márvány utca 4.

Tel.: 06- 96 415 926

E-mail: szakszolg.szekhely.gyor@gmail.com

 


Autizmus Alapítvány - Ambulancia

Cím: 1089 Budapest, Delej utca 21

Tel.: 06-1-334 1123

E-mail: ambulancia@autizmus.hu

 


Vadaskert Gyermek- és Ifjúságipszichiátriai Kórház és Szakambulancia

Cím: 1021 Budapest, Lipótmezei út 5.

Tel: 06-1-392-1400; 06-1-392-1414 Fax: 06-1-392-1401

E-mail: info@vadasnet.hu

 

Napirend

 

Napirend egy vizuálisan megjelenített tevékenységi sor egy adott időtartamra. A hellyel és idővel kapcsolatos információk közlésére szolgáló vizuális eszköz.

Arra ad választ, hogy

  • Mit?
  • Hol?
  • Mikor?
  • Milyen sorrendben?

fogunk végezni.

 

A gyermek képességétől függően lehet:

  • tárgyas
  • szóképes
  • írott


illetve jelezhetünk vele

  • 3 egymást követő tevékenységet
  • egy délelőttöt
  • egy egész napot


A tárgyas napirendnél kezdetben azt a tárgyat használjuk a napirendnél, amivel a gyermek a tevékenységet végrehajtja. Később, ill. a gyermek képessége alapján lépünk tovább, s már a napirendi falra a tevékenységet jelző másik szimbólum tárgy kerül fel. A tárgyas napirendet balról jobbra rakjuk ki , általában egy fogasra.

A tárgyas napirend használatát az alábbi linken nézheted meg: http://auti.hu/vizualis-segedeszkoezoek/ter-es-idstruktura

 

A szóképes napirend elkészítésében nagy segítség a Boardmaker Cd-rom, de magunk által készített rajzok, kivágott képek is felhasználhatóak a napirend készítéséhez. Egy tárgy/kép csak egy tevékenységet jelezhet. Ugyanannak a tevékenységnek mindig ugyanaz a kártyája. A kártyákat egymás alá rakjuk ki (fenntről lefelé) vagy balról jobbra egymás mellé , ahogy a tevékenységek követik egymást. Minden tevékenység előtt odavezetjük a gyermeket a napirendi falhoz, ahol ő leveszi a legfelső napirendi kártyáját. Mikor az adott tevékenységgel végzett a gyermek, a kártyáját egy erre kijelölt gyűjtőládába teszi (ez általában a napirendi fal alatt vagy felett rögzített doboz), s utána nézi meg a következő napirendi kártyát.

 

Szóképes napirend használatát az alábbi linken érheti el: http://auti.hu/vizualis-segedeszkoezoek/ter-es-idstruktura


Otthon használható napirendi kártyák gyűjteményét az alábbi linken érheti el: https://rado-gyor.edu.hu/vizualis.html