Fejlesztési terület: Logopédia
A Sün Balázs Óvoda Benedek Elek Tagóvoda Gyógypedagógiai Hálózatában dolgozó logopédus kollégák olyan Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata által fenntartott óvodákba járó gyermekek logopédiai fejlesztését végzik, kiknél a Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Székhelyintézménye vagy más országos hatáskörű szakértői bizottság a Nemzeti Köznevelésről szóló 2011.évi CXC. törvényében foglaltaknak megfelelően sajátos nevelési igényt állapított meg ÉS szakértői véleményében logopédiai terápiát javasol.
I. Az a sajátos nevelési igényű óvodás, akinek rehabilitációs foglalkoztatásához (BNO kódja alapján) a logopédus lesz a megfelelő szakirányú végzettségű gyógypedagógus.
Ilyen lehet:
1. A beszéd és beszédnyelv specifikus fejlődési rendellenességei (F80) közül:
BNO kód: F80.0 Az artikuláció jellegzetes zavara
I. A beszédprobléma rövid leírása:
A gyermek által használt beszéd úgy hangzik, mintha a megfelelő mentális szintje alatt volna.
A nyelvi készségek teljesen normálisak.
II. A terápia elemei:
Beszédmotorika fejlesztése
Akusztikus/verbális észlelés, figyelem fejlesztése
Hallási diszkrimináció fejlesztése
Beszédhangok javítása
Hangfejlesztés
Hangrögzítés
Automatizálás - auditív emlékezet fejlesztésébe ágyazva
Motoros differenciálás - auditív szerialitás fejlesztésébe ágyazva
Akusztikus/verbális emlékezet fejlesztése
Akusztikus/verbális szerialitás fejlesztése
Nyelvi fejlesztés
III. Ajánlott irodalom
Az, hogy az Ön gyermeke számára melyik szakirodalom lenne a leghasznosabb, azt a könyv megvásárlását, beszerzését megelőzően egyeztesse gyermeke logopédusával:
Román Bernadett: Javaslatok a beszédfejlesztéshez
Taníts meg engem! Fejlesztő program logopédiai óvodák számára
Dékány Judit - Krasznárné - Korompainé - Szekeres Zsuzsa: Gyakorlófüzet az R,L hangok tanításához
Dékány Judit - Krasznárné - Korompainé - Szekeres Zsuzsa: Gyakorlófüzet a sziszegő hangok tanításához
Thoroczkay Miklósné: Lazán perdülj!
Korompai Istvánné: Cserebere 1., 2., 3., 4.
Monthág Imre: Mondd ki szépen!
Ambrus Noémi és Gulyás Gabriella: Hangadó foglalkoztató füzet az sz, z, c, az s, zs, cs, és a ty, gy, ny hangok gyakorlásához /3 kötet/
Bittera Tiborné, Dr. Juhász Ágnes: Én is tudok beszélni I.
Dr. Gósy Mária - Imre Angéla: Beszédpercepciós fejlesztő modulok
IV. Tanácsok hangzóhibával beszélő gyermekek szülei számára
Mindig tiszta hangon beszéljen gyermekéhez. Nem szabad a gyermek hibás hangjait utánozni! Ha rossz példát kap a gyermek, azt utánozza és így rögződnek beszédhangjai.
Türelmesen hallgassa végig, legyen érdeklődő, bátorító. Ösztönözze beszédkedvét.
Ha a gyermek hibásan ejtett egy szót, türelemmel javítsa úgy, hogy maga a szülő ismételje meg a pontos ejtést.
Fontos, hogy iskolakezdéskor már tisztán, nyelvtanilag is helyesen beszéljen a gyermek, mert ez a sikeres írás-olvasáselsajátítás előfeltétele. A rendszeres otthoni gyakorlással lehet csak a logopédiai munka eredményes.
BNO kód: F80.1 A kifejező (expresszív) beszéd zavara
I. A beszédprobléma rövid leírása:
A gyermek a kifejező beszédet a neki megfelelő szellemi korától lényegesen alacsonyabb színvonalon használja.
A beszédmegértés normális határok között van.
Az artikuláció zavara előfordulhat.
II. A terápia elemei:
Beszédmotorika fejlesztése
Akusztikus/verbális észlelés, figyelem fejlesztése
Hallási diszkrimináció fejlesztése
Beszédhangok javítása
Hangfejlesztés
Hangrögzítés
Automatizálás - auditív emlékezet fejlesztésébe ágyazva
Motoros differenciálás - auditív szerialitás fejlesztésébe ágyazva
Akusztikus/verbális emlékezet fejlesztése
Akusztikus/verbális szerialitás fejlesztése
Nyelvi fejlesztés
III. Ajánlott irodalom
Az, hogy az Ön gyermeke számára melyik szakirodalom lenne a leghasznosabb, azt a könyv megvásárlását, beszerzését megelőzően egyeztesse gyermeke logopédusával:
Román Bernadett: Javaslatok a beszédfejlesztéshez
Taníts meg engem! Fejlesztő program logopédiai óvodák számára
Dékány Judit - Krasznárné - Korompainé - Szekeres Zsuzsa: Gyakorlófüzet az R,L hangok tanításához
Dékány Judit - Krasznárné - Korompainé - Szekeres Zsuzsa: Gyakorlófüzet a sziszegő hangok tanításához
Thoroczkay Miklósné: Lazán perdülj!
Korompai Istvánné: Cserebere 1., 2., 3., 4.
Monthág Imre: Mondd ki szépen!
Ambrus Noémi és Gulyás Gabriella: Hangadó foglalkoztató füzet az sz, z, c, az s, zs, cs, és a ty, gy, ny hangok gyakorlásához /3 kötet/
Bittera Tiborné, Dr. Juhász Ágnes: Én is tudok beszélni I.
Dr. Gósy Mária - Imre Angéla: Beszédpercepciós fejlesztő modulok
IV. Tanácsok a hangzóhibával beszélő gyermekek szülei számára
A szülő mindig beszéljen a gyermekéhez, kísérje beszéddel mindazt, amit csinálnak.
Mindig tiszta hangon beszéljen gyermekéhez. Nem szabad a gyermek hibás hangjait utánozni! Ha rossz példát kap a gyermek, azt utánozza és így rögződnek beszédhangjai.
Türelmesen hallgassa végig, legyen érdeklődő, bátorító. Ösztönözze beszédkedvét.
Ha a gyermek hibásan ejtett egy szót, türelemmel javítsa úgy, hogy maga a szülő ismételje meg a pontos ejtést.
Sok vers, mondóka megtanulása segíti a szókincs bővülését.
Mindig nyelvtanilag korrekt mondatokat használjanak a beszélgetések során.
Gyermekük beszédét az általa hibásan mondott nyelvtani szerkezet helyes szülői megismétlésével segítsék.
BNO kód: F80.2 A beszédmegértés (receptív beszéd) zavara
I. A beszédprobléma rövid leírása:
A beszédmegértés a gyermek életkorának megfelelő szellemi szintje alatt van.
Látszólag minden esetben a kifejező beszéd is markánsan érintett.
Szó- és hangképzési rendellenességek is előfordulnak.
II. A terápia elemei:
Akusztikai - fonetikai - fonológiai szint fejlesztése
Hallási figyelem fejlesztése
Verbális - akusztikus figyelem fejlesztése
Beszédhanghallás fejlesztése
Auditív differenciáló képesség fejlesztése
Verbális emlékezet/szerialitás fejlesztése
Analizáló - szintetizáló képesség fejlesztése
Lexikai szint fejlesztése
Passzív szókincs fejlesztése
Szóaktivizáló képesség fejlesztése
Morfológiai szint fejlesztése
Főnév
Névutók
Igék
Melléknevek
Kérdőszavak megértése
Szintaktikai - szemantikai szint fejlesztése
Szövegértés fejlesztése
III. Ajánlott irodalom
Az, hogy az Ön gyermeke számára melyik szakirodalom lenne a leghasznosabb, azt a könyv megvásárlását, beszerzését megelőzően egyeztesse gyermeke logopédusával:
A beszédhanghallás fejlesztése 4-8 éves életkorban Difer Programcsomag, Mozaik Kiadó
Érted(?) Vagyok! Feladatgyűjtemény a beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztéséhez Jó gyakorlat - Radó Tibor Általános Iskola és Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Dr. Gósy Mária - Imre Angéla: Beszédpercepciós fejlesztő modulok
Dr Gósy Mária: A beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztése óvodásoknak
László M. Ágnes: Beszédészlelés - Fimota Fejlesztő Füzetek 1.
László M. Ágnes: Beszédértés - Fimota Fejlesztő Füzetek 4.
László M. Ágnes: Auditív észlelés - Fimota Fejlesztő Füzetek 5.
IV. Tanácsok beszédészlelés és beszédmegértés zavarával küzdő gyermekek szüleinek
Ha az anyanyelvtanulás szempontjából legfogékonyabb időszakban a gyermekkel nem beszélgetnek eleget, nem beszéltetik annyit, amennyire szüksége lenne, akkor bizony lehetnek elmaradásai a fenti területeken.
Abban az esetben, ha a logopédus szakvéleménye alapján, – melyet az elvégzett diagnosztikus GMP vizsgálat során tapasztalt jelző tünetekre építve fogalmaz meg -, segítségre van szükség, a hatékony fejlesztéshez elengedhetetlen a szülők közreműködése.
A fejlesztéshez módszertani segédanyag áll rendelkezésre, melyet Dr. Gósy Mária állított össze a szülők számára. A gyakorlókönyvnek óvodás és iskolás változata van. Rendszeres, lelkiismeretes otthoni gyakorlással a beszédészlelési elmaradás korrigálható.
„ A programok használatához csak időre, türelemre és a gyermek szeretetére van szükség, nem pedig hozzáértésre.” (Dr. Gósy Mária: A beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztése, Budapest, 1994.)
Célunk az, hogy a gyermek a tisztán ejtett hangjait az adott szóban / szókapcsolatban / mondatban pontosan használja, a hangok helyes sorrendbe rendeződjenek, az ismétlés legyen pontos.
Fokozatok:
A segítő lassan, tiszta artikulációval zajmentes környezetben sorolja a modul anyagát, jelen esetben a szavakat. (Kezdetben lehet a köznyelvi tempónál is lassúbb az előmondás, de fokozatosan térjünk át a normál, köznyelvi tempóra!)
Segíthetjük a verbális memória, sorrendiség megjegyzésének működését, ha a szavakat nem egyesével, hanem 2-3-4… szót az elhangzás sorrendjében pontosan ismételtetünk a gyermekkel.
Ha könnyen megy az ismétlés zajmentes környezetben, akkor kérhetjük a gyermeket, hogy „zajos” helyen (pl: mosogatás közben, rádió/TV hangjával a háttérben) ismételjen. Jó, ha a figyelme nem kalandozik el, s ilyenkor is képes a pontos észlelésre, ismétlésre.
Gyorsíthatjuk az előmondást először zajmentes környezetben. A gyermeknek nem kell gyorsan beszélnie, csak pontosan észlelnie és megismételnie a segítő meggyorsított beszédét!
A gyors szó/szókapcsolat/mondat utánmondásokat „zajos” környezetben ismételtessük!
Mindezen fokozatok betartása érvényes az értelmetlen szavak és a mondatok utánmondásakor is.
A szóelőhívással a gyermek szókincsét aktivizálhatjuk. A kiejtett hangkapcsolatot be kell fejezni annyiféleképpen, ahányszor csak a gyermek tudja. ( Pl: MA-…, mama, madár, makaróni, majom, masni, mandarin, maszatos, makk stb)
A találós kérdések a mondatértést fejlesztik.
A beszédkészség, szókincs mobilizálására hasznos a „magyarázós játék”, az ellentétek megfogalmazása, a szókeresés épp úgy, mint az „asszociáció”, ahol olyan dolgokat várunk el a gyermektől, ami neki az adott szóról eszébe jut. (Nincs rossz válasz!)
A nagyon rövid történetek visszaidézésével fejlődik a gyermek verbális memóriája. A történetek folytatása növeli a képzelőerőt.
BNO kód: F80.3 Szerzett afázia epilepsziával
I. A beszédprobléma rövid leírása:
Jellegzetessége: a hirtelen, vagy fokozatosan kialakuló beszédképtelenség, valamint görcsrohamok.
A betegség gyermekkori megbetegedés. Az addig egészséges fejlődést mutató gyermeken a beszédfejlődés hirtelen elakad. Nem tudja verbálisan kifejezni magát, ugyanakkor nonverbális kifejezésmódja normális lehet. Általában 3-8 éves kor között alakul ki.
II. A terápia elemei:
Stimulációs gyakorlatok a beszéd, a mozgás és a kognitív funkciók beindítására
A beszéd artikulációs, kinesztétikus aspektusának kialakítása/a magyar hangrendszer hangjainak formálása, tanítása, javítása
Szókincsbővítés, beszédindítás
Önmagára és környezetére vonatkozó ismeretek bővítése
Percepciófejlesztés
A nyelvi struktúrák rendezése
A beszédmegértés fejlesztése
Funkcionális kommunikáció a mindennapos élethelyzetekben
Finommotorika fejlesztése/ grafomotoros fejlesztés/ vizuomotoros koordináció
Olvasás-írás tanítása
Szövegértés fejlesztése
Pszichoszociális rehabilitáció
Egyénre szabott tanulási technika elsajátítása
III. Ajánlott irodalom
Az, hogy az Ön gyermeke számára melyik szakirodalom lenne a leghasznosabb, azt a könyv megvásárlását, beszerzését megelőzően egyeztesse gyermeke logopédusával:
Szabó Borbála: Mozdulj rá! Mozgással kísért vers- és mondókagyűjtemény
Füzesi Zsuzsa: Mondókáskönyv
Bittera Tiborné, Dr. Juhász Ágnes: Én is tudok beszélni I.
Szabó Szilvia: Látogatás a beszéd birodalmába
Rosta Katalin-Rudas Zsuzsanna-Kisházi Gergely: Hüvelykujjam…
Kocsis Lászlóné-Rosta Katalin: Ez volnék én?
Tolnai Gyuláné: A természet üzenete
Szekeres Zsuzsa: 1. Kifestőkönyv a gyűjtőfogalmak gyakorlásához
Gállos Ilona-Dr. Kovácsné Nagy Ibolya: Első szótáram
Dékány Judit: Mit gondolsz? – Összefüggés
IV. Tanácsok szerzett afáziás gyermekek szüleinek
Célunk:
A gyermek fel tudja idézni a (régebben vagy újonnan) tanult szavakat.
Sok beszélgetéssel, szómagyarázattal segítjük a passzív és aktív szókincs bővülését.
korrekt, rövid nyelvtani szerkezetek használatával ösztönözzük őt az ismétlésre, ezáltal a magyar nyelv grammatikai szabályainak újratanulására, bevésésre.
az, hogy a gyermek a tisztán ejtett hangjait az adott szóban / szókapcsolatban / mondatban pontosan használja, a hangok helyes sorrendbe rendeződjenek, az ismétlés legyen pontos.
Fokozatok:
A segítő lassan, tiszta artikulációval zajmentes környezetben sorolja a modul anyagát, jelen esetben a szavakat. (Kezdetben lehet a köznyelvi tempónál is lassúbb az előmondás, de fokozatosan térjünk át a normál, köznyelvi tempóra!)
Segíthetjük a verbális memória, sorrendiség megjegyzésének működését, ha a szavakat nem egyesével, hanem 2-3-4… szót az elhangzás sorrendjében pontosan ismételtetünk a gyermekkel.
Ha könnyen megy az ismétlés zajmentes környezetben, akkor kérhetjük a gyermeket, hogy „zajos” helyen (pl: mosogatás közben, rádió/TV hangjával a háttérben) ismételjen. Jó, ha a figyelme nem kalandozik el, s ilyenkor is képes a pontos észlelésre, ismétlésre.
Gyorsíthatjuk az előmondást először zajmentes környezetben. A gyermeknek nem kell gyorsan beszélnie, csak pontosan észlelnie és megismételnie a segítő meggyorsított beszédét!
A gyors szó/szókapcsolat/mondat utánmondásokat „zajos” környezetben ismételtessük!
Mindezen fokozatok betartása érvényes az értelmetlen szavak és a mondatok utánmondásakor is.
A szóelőhívással a gyermek szókincsét aktivizálhatjuk. A kiejtett hangkapcsolatot be kell fejezni annyiféleképpen, ahányszor csak a gyermek tudja. ( Pl: MA-…, mama, madár, makaróni, majom, masni, mandarin, maszatos, makk stb)
A találós kérdések a mondatértést fejlesztik.
A beszédkészség, szókincs mobilizálására hasznos a „magyarázós játék”, az ellentétek megfogalmazása, a szókeresés épp úgy, mint az „asszociáció”, ahol olyan dolgokat várunk el a gyermektől, ami neki az adott szóról eszébe jut. (Nincs rossz válasz!)
A nagyon rövid történetek visszaidézésével fejlődik a gyermek verbális memóriája. A történetek folytatása növeli a képzelőerőt.
BNO kód: F80.8 Egyéb nyelvi és beszédfejlődési zavar
I. A beszédprobléma rövid leírása:
A nyelvelsajátítás normál folyamatai már a korai életkorban zavart szenvednek.
Nem képesek tipikusan fejlődő társaikhoz hasonló tempóban és minőségben elsajátítani az anyanyelvüket annak ellenére, hogy átlagos beszédkörnyezetben nevelkednek, érzékszerveik épek, értelmi képességük legalább átlagos, és neurológiai károsodás, pszichiátriai vagy szociális zavarok sem mutathatók ki náluk.
A beszéd hangzásának zavarai jellemezhetik. Pl.: abnormális hangmagasság, hangosság, tónus vagy rezonancia.
Ide azok a zavarok tartoznak, amelyek nem felelnek meg bármelyik specifikus kommunikációs zavar kritériumainak.
II. A terápia elemei:
Az általános fejlesztés részeként:
A gyermek kommunikációs kedvének felkeltése (pl. sok hangutánzó játékkal)
Nagy- és finommozgásainak fejlesztése (mondókákkal, gyermekdalokkal kísérve)
Hallási és látási figyelmének
Emlékezetének és grafomotoros készségének fejlesztése, stb.
Segíteni a szókincs bővülését, a magyar nyelv grammatikai szerkezetének elsajátítását. Így eljutunk a tőmondatoktól (pl. A maci megy.) az egyre hosszabb, összetettebb mondatok alkotásáig. Mindezek során a normál beszédfejlődés menetét követjük.
A beszédhangok helyes kiejtésének tanítására csak később kerül sor, ha a gyermek már beszél, de ennek előkészítése megkezdhető - először indirekt úton, azaz hangutánzással, majd direkt hangfejlesztéssel: azaz a tükör előtt végzett gyakorlatokkal (beszédszervek ügyesítése, ajak- és nyelvtorna), hallási megkülönböztető gyakorlatokkal.
Beszédészlelés és –megértés fejlesztése. Jó esetben a beszédértés fejlődése mindig kicsit megelőzi a beszédprodukció fejlődését. A gyermek tehát mindig többet ért, mint amennyit mond. Fontos tudni, van-e a gyermeknek ezen a területen lemaradása, mert fejlesztése ugyanúgy fontos, mint a beszéd kivitelezésének segítése.
III. Ajánlott irodalom
Az, hogy az Ön gyermeke számára melyik szakirodalom lenne a leghasznosabb, azt a könyv megvásárlását, beszerzését megelőzően egyeztesse gyermeke logopédusával:
Bittera Tiborné, Dr. Juhász Ágnes: Én is tudok beszélni I.
Szabó Szilvia: Látogatás a beszéd birodalmába
Dr Gósy Mária: A beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztése óvodásoknak
Deákné B. Katalin: Anya, taníts engem!
Fehérné Kovács Zsuzsa, Mácsiné Hajós Katalin, Szebényiné Nagy Éva: Együtt lenni jó…
Szabó Borbála: Mozdulj rá! Mozgással kísért vers- és mondókagyűjtemény
Rosta Katalin, Rudas Zsuzsa, Kisházi Gergely: Hüvelykujjam…
IV. Tanácsok megkésett beszédfejlődésű (keveset vagy nem beszélő) gyermekek szülei számára
A beszédtanulás nem egyenletesen haladó folyamat. Időnként leáll, hogy újult erővel nekilóduljon. A gyermekek beszédfejlődésének üteme is igen eltérő lehet. Van, aki előbb, van, aki később kezd el beszélni. Hagyja, hogy a gyerek diktálja a tempót és ne erőltesse a „gyakorlást”. Fontos, hogy ne veszítse el a türelmét. Ne hasonlítgassa össze gyermekét folyton valaki máséval, mert így kudarcot élhet át Ön és a gyermeke.
A beszédfejlődésben alapvető fontosságú a meghitt anya-gyerek kapcsolat. Mosollyal, babusgatással jutalmazza, ha ”beszél” Önhöz. Ezzel növelheti a beszédre való motivációját. Egész magatartásával mutassa ki, hogy várja gyermeke megnyilatkozásait.
Hangsúlyoznunk kell a szemkontaktus szerepét is. Próbáljon minden kommunikációs helyzetben a szemébe nézni, forduljon mindig feléje úgy, hogy arca szemben legyen az övével. Így érezheti, hogy érdekli, érti és elfogadja őt, szereti, törődik vele, figyel rá.
Gagyogjon (ha még ezen a szinten áll gyermeke), amikor a kicsi gagyog ezáltal fenntarthatja motivációját, de közben minden adandó alkalommal beszéljen hozzá „normálisan”, egyszerű, rövid mondatokban.
A gyermeknek jóval azelőtt meg kell értenie, hogy egy szó mit jelent, mielőtt azt ki tudná mondani, Ezért beszéljen hozzá világosan, tagoltan és lassan, a szavak jelentését cselekvéssel, gesztusokkal, képekkel támassza alá.
Állandóan ismételgesse a neveket, a napi feladatokat, eseményeket.
Gondozási tevékenysége közben mindig mondja el, mit csinál vele.
Mindenféle zajjal, hanggal ismertesse meg. Mutassa meg, mit mondanak az állatok, hogyan berreg az autó, repülő. Mutassa meg, melyik hang honnan ered (porszívó, rádió, egyszerű hangszerek)
Hallgasson vele zenét. Énekeljenek, mondókázzanak sokat együtt. Különösen olyan ritmikus játékokat játsszanak, amelyeket mutogatással, gesztusokkal lehet kísérni. (Csipp, csipp, csóka..., Kerekecske, gombocska..., Ez elment vadászni...,)
Tegye lehetővé, hogy éneklés, beszéd közben a gyermeke lássa szájmozgását.
Meséljen neki egyszerű, kedves történteket. Ismételgesse kedvenc meséit és történéseit, hogy kialakuljanak benne a környező világgal kapcsolatos érzelmek. Minél gyakrabban nézegessenek együtt képeskönyvet, mesekönyvet. Kedvenc képeit újra és újra nézzék meg, ismételgessék neveiket. Mutasson rá az ismerős tárgyakra, mondja ki nevüket és bíztassa, hogy ő is mondja Ön után. Ha sikerül, mutassa örömét.
Mindent nevezzen meg. Mondja, minek milyen a színe, milyen anyagból készült (ha tárgyról van szó, tapintsák is meg) s nevezze meg egyéb tulajdonságait is.
Használhat jelzőket is (jó, finom, csúnya, stb.). Párosítsa ezeket a főnevekkel.
Használjon határozókat is, pl. itt, oda, stb. Hangsúlyozza az igéket, ha lehet játssza is el, hogy gyermeke jobban megértse azokat.
Ha gyermeke csak mutogatással fejezi ki magát, ne tegyen úgy, mintha nem értené, mert ezzel még jobban beszűkíti kommunikációs eszköztárát. A gyermeke elveszítheti „beszédkedvét”, ami különböző magatartászavarokhoz vezethet. (pl. agresszió, félelem)
Sohase javítsa ki nyíltan a gyermek hibáit. Csupán ismételje meg azt, amit mondott helyesen. Esetleg kiegészítheti egy-két bővítménnyel az általa mondottakat. Mindenképpen érzékeltesse vele, hogy megértette, amit mondott.
Mindig válaszoljon feltett kérdéseire. Mindenről annyit mondjon el, amennyit fel tud gyermeke dolgozni. Viszont sose titkoljon el előle dolgokat, mert ha rájön, elveszítheti bizalmát.
Ezek a tanácsok az anya-gyermek együttlét alatt folyamatosan alkalmazhatók. Megnyugodhat, ha gyermeke az Öntől hallottakra bármilyen módon reagál (nem feltétlenül beszéddel!) ez azt jelenti, hogy a beszédet megértette.
BNO kód: F80.9 A beszéd- és nyelvfejlődés k.m.n. zavara
I. A beszédprobléma rövid leírása:
Az elemi mozgások kivitelezése gondot okozhat (korrekt kúszás, mászás, járás stb.)
A beszédfejlődés egésze késést, egyenetlenséget mutat.
A gyermek passzív és aktív szókincse gyengébb a korosztálya átlagánál.
Adódhatnak problémái a mozgás-beszéd integráció során.
A spontán beszélgetések alkalmával a magyar nyelv grammatikai szabályait nem mindig helyesen alkalmazza (agrammatikus / diszgrammatikus)
Nagy valószínűséggel hangzóhibák torzítják a beszédet.
Idetartozik nyelvi zavar.
II. A terápia elemei:
Mozgásfejlesztés
Alapmozgások koordinációjának javítása
Testtudat kialakítása
Vesztibuláris rendszer fejlesztése
A két testfél mozgásának összerendezése
Egyes érzékelési területek összekapcsolására irányuló gyakorlatok
Finommozgás fejlesztése
Téri tájékozódás fejlesztése
Beszédfejlesztés
Beszédkedv, kontaktus felkeltése
Artikulációs mozgásügyesítés
Ciklizálás
Hallási diszkrimináció fejlesztése
Szókincs fejlesztése
Magmondatok kialakítása
Grammatikai rendszer kialakítása
Szintaktikai szerkezetek kialakítása
Összefüggő beszéd fejlesztése
Megismerő funkciók fejlesztése
III. Ajánlott irodalom
Az, hogy az Ön gyermeke számára melyik szakirodalom lenne a leghasznosabb, azt a könyv megvásárlását, beszerzését megelőzően egyeztesse gyermeke logopédusával:
Németh Erzsébet -S. Pintye Mária: Mozdul a szó…
Én is tudok beszélni 1. munkatankönyv
Ez elment vadászni... népi mondókák, népdalok, népmesék 0-4 éves gyerekeknek Szabó Borbála: Mozdulj rá…
Rosta Katalin-Rudas Zsuzsanna-Kisházi Gergely: Hüvelykujjam...
Beszédfejlesztés és környezetismeret I.
Fejlesztőlapok I. Feladatlapok az értelmileg akadályozottak számára
Természet és társadalom - játéklapok óvodásoknak
Gósy Mária - Imre Angéla: Beszédpercepciós fejlesztő modulok
Deákné B. Katalin: Anya taníts engem!
Szaitzné Gregorits Anna: Világunk hangjai I.-II (multimédiás hanganyag)
IV. Tanácsok megkésett beszédfejlődésű (keveset vagy nem beszélő) gyermekek szülei számára
A beszédtanulás nem egyenletesen haladó folyamat. Időnként leáll, hogy újult erővel nekilóduljon. A gyermekek beszédfejlődésének üteme is igen eltérő lehet. Van, aki előbb, van, aki később kezd el beszélni. Hagyja, hogy a gyerek diktálja a tempót és ne erőltesse a „gyakorlást”. Fontos, hogy ne veszítse el a türelmét. Ne hasonlítgassa össze gyermekét folyton valaki máséval, mert így kudarcot élhet át Ön és a gyermeke.
A beszédfejlődésben alapvető fontosságú a meghitt anya-gyerek kapcsolat. Mosollyal, babusgatással jutalmazza, ha ”beszél” Önhöz. Ezzel növelheti a beszédre való motivációját. Egész magatartásával mutassa ki, hogy várja gyermeke megnyilatkozásait.
Hangsúlyoznunk kell a szemkontaktus szerepét is. Próbáljon minden kommunikációs helyzetben a szemébe nézni, forduljon mindig feléje úgy, hogy arca szemben legyen az övével. Így érezheti, hogy érdekli, érti és elfogadja őt, szereti, törődik vele, figyel rá.
Gagyogjon ( ha még ezen a szinten áll gyermeke), amikor a kicsi gagyog ezáltal fenntarthatja motivációját, de közben minden adandó alkalommal beszéljen hozzá „normálisan”, egyszerű, rövid mondatokban.
A gyermeknek jóval azelőtt meg kell értenie, hogy egy szó mit jelent, mielőtt azt ki tudná mondani, Ezért beszéljen hozzá világosan, tagoltan és lassan, a szavak jelentését cselekvéssel, gesztusokkal, képekkel támassza alá.
Állandóan ismételgesse a neveket, a napi feladatokat, eseményeket.
Gondozási tevékenysége közben mindig mondja el, mit csinál vele.
Mindenféle zajjal, hanggal ismertesse meg. Mutassa meg, mit mondanak az állatok, hogyan berreg az autó, repülő. Mutassa meg, melyik hang honnan ered (porszívó, rádió, egyszerű hangszerek)
Hallgasson vele zenét. Énekeljenek, mondókázzanak sokat együtt. Különösen olyan ritmikus játékokat játsszanak, amelyeket mutogatással, gesztusokkal lehet kísérni. (Csipp, csipp, csóka..., Kerekecske, gombocska..., Ez elment vadászni...,)
Tegye lehetővé, hogy éneklés, beszéd közben a gyermeke lássa szájmozgását.
Meséljen neki egyszerű, kedves történeteket. Ismételgesse kedvenc meséit és történéseit, hogy kialakuljanak benne a környező világgal kapcsolatos érzelmek
Minél gyakrabban nézegessenek együtt képeskönyvet, mesekönyvet. Kedvenc képeit újra és újra nézzék meg, ismételgessék neveiket. Mutasson rá az ismerős tárgyakra, mondja ki nevüket és bíztassa, hogy ő is mondja Ön után. Ha sikerül, mutassa örömét.
Mindent nevezzen meg. Mondja, minek milyen a színe, milyen anyagból készült (ha tárgyról van szó, tapintsák is meg) s nevezze meg egyéb tulajdonságait is.
Használhat jelzőket is (jó, finom, csúnya, stb.). Párosítsa ezeket a főnevekkel.
Használjon határozókat is, pl. itt, oda, stb. Hangsúlyozza az igéket, ha lehet játssza is el, hogy gyermeke jobban megértse azokat.
Ha gyermeke csak mutogatással fejezi ki magát, ne tegyen úgy, mintha nem értené, mert ezzel még jobban beszűkíti kommunikációs eszköztárát. A gyermeke elveszítheti „beszédkedvét”, ami különböző magatartászavarokhoz vezethet. (pl. agresszió, félelem)
Sohase javítsa ki nyíltan a gyermek hibáit. Csupán ismételje meg azt, amit mondott helyesen. Esetleg kiegészítheti egy-két bővítménnyel az általa mondottakat. Mindenképpen érzékeltesse vele, hogy megértette, amit mondott.
Mindig válaszoljon feltett kérdéseire. Mindenről annyit mondjon el, amennyit fel tud gyermeke dolgozni. Viszont sose titkoljon el előle dolgokat, mert ha rájön, elveszítheti bizalmát.
Ezek a tanácsok az anya-gyermek együttlét alatt folyamatosan alkalmazhatók. Megnyugodhat, ha gyermeke az Öntől hallottakra bármilyen módon reagál (nem feltétlenül beszéddel!) ez azt jelenti, hogy a beszédet megértette.
2. Egyéb, rendszerint gyermek- és serdülőkorban kezdődő, viselkedési és emocionális rendellenességek (F98 )közül:
BNO kód: F 98.5 Dadogás
I. A beszédprobléma rövid leírása:
A beszéd folyékony ejtésében és tempójában megfigyelhető zavar.
Jelentősen megzavarja a beszéd folyamatosságát.
Jellegzetes, gyakran ismétlődő tünetei:
hangok, szótagok, szavak ismétlése, vagy nyújtása,
megakadások, szünetek beszéd közben,
problémás szavak elkerülése,
beszéd közben fokozódó fizikai feszültség.
II. A terápia elemei:
Lazító gyakorlatok, relaxációs gyakorlatok
Légzőgyakorlatok
Mozgáskoordináció fejlesztése
Beszédtechnika fejlesztése
hanggyakorlatok (ritmus, dallam, hangszín, hangerő megadásával)
hangindítások
Önkifejezés, önismeret elősegítése
III. Ajánlott irodalom
Az, hogy az Ön gyermeke számára melyik szakirodalom lenne a leghasznosabb, azt a könyv megvásárlását, beszerzését megelőzően egyeztesse gyermeke logopédusával:
Fehérné Kovács Zsuzsa - Mácsainé Hajós Katalin - Szebényiné Nagy Éva: Együtt lenni jó…
Vinczéné Bíró Etelka: Én is tudok beszélni 3.
Szabó Borbála: Mozdulj rá!
Weöres Sándor: Bóbita
Weöres Sándor: Ha a világ rigó lenne
IV. Tanácsok dadogó gyermekek szüleinek
Nagyon nehéz feladat, hogy úgy reagáljon egy édesanya-édesapa gyermeke megakadásaira, mintha mi sem történt volna. Nem szabad tudatosítani a problémát a pici gyermekben. Sose mondjuk, hogy „Ne dadogj!”
Teremtsenek otthon szeretetteljes családi légkört. Nevelési elveik legyenek következetesek, melegen elfogadóak. Dicsérő szavaik építsék gyermekük önbecsülését, éreztessék, hogy bármikor fordulhat segítségért megértő szüleihez.
Nyújtsanak jó beszédpéldát, lassan, tiszta artikulációval fogalmazzák meg mondanivalójukat. Ügyeljenek arra, hogy a beszédük ne legyen hangos, mert a hangos beszéd növeli a feszültséget. Mondanivalójuk mindig legyen őszinte, álljon összhangban a testük, mimikájuk által sugallt érzelmekkel.
Legyen elegendő idő a gyermek meghallgatására, ne siettessék a mondanivaló megfogalmazásával.
Legyen kialakult napirend, ami biztonságot jelent. Ebben jusson elegendő idő a játékra, a mozgásra és a pihenésre. Együttléteik során énekelgessenek, verseljenek sokat. Ha a gyermek fáradt, ne beszéltessék.
Nagyon fontos: ha a megakadások, ismételgetések megközelítőleg 3 hónapon keresztül észlelhetőek a beszédben, mindenképp keressünk fel tanácsért egy szakembert!
BNO kód: F 98.6 Hadarás
I. A beszédprobléma rövid leírása:
Nagyon gyors beszéd a folyamatosság megszakításával.
A beszéd szabálytalan és nem ritmusos.
Gyors, löketszerű kitörések jellemzik, melyekben hibás szerkezetek fordulnak elő.
Rontja a beszéd érthetőségét.
II. A terápia elemei:
A személyiség rendezése
A figyelem fejlesztése
Légzőgyakorlatok
Artikulációs hibák rendezése
A beszédtempó csökkentése
A monotónia megszüntetése
A szókincs fejlesztése
Nyelvi rendezés
A mozgás és a ritmus javítása
III. Ajánlott irodalom
Az, hogy az Ön gyermeke számára melyik szakirodalom lenne a leghasznosabb, azt a könyv megvásárlását, beszerzését megelőzően egyeztesse gyermeke logopédusával:
Thoroczkay Miklósné: Hangfejlesztés Beszédtechnika
Dr. Gósy Mária-Imre Angéla: Beszédpercepciós fejlesztő modulok
IV. Tanácsok hadaró gyermekek szüleinek-Hogyan segíthetünk a hadarónak?
A hadaró személyiség javításához minden olyan dologgal hozzájárulhatunk, ami elősegíti, hogy rendezettebb, átgondoltabb, nyugodtabb tempóban élje az életét.
Segítsünk megszervezni a napirendjét. Tegyük fontossági sorrendbe az elvégzendő feladatokat. Próbáljunk időhatárokat szabni egy-egy feladat teljesítéséhez. Siker esetén természetesen a dicséretekkel se fukarkodjunk! Hagyjunk kellő időt mindig a pihenésre.
Az együtt töltött idő lehetőség szerint legyen békés, nyugodt. A normál tempójú (kellően lassú) beszédünk is tükrözze a bizalom légkörét!
Időtöltésünkbe csempésszünk be egy-egy figyelmet fejlesztő, összpontosítást ígérő játékot!
Használjuk ki a hadarók híresen jó humorérzékét!
Beszélgetés közben se rohanjunk! Legyen időnk végighallgatni a hadarót! Ellenkező esetben attól való félelmében, hogy nincs elég időnk rá, még inkább felgyorsítja a beszédét, s ezzel mi magunk kényszerítjük rossz megoldásra.
A hadarónak segítség, ha beszédére irányítjuk a figyelmét. Álljunk előtte jó beszédpéldával, ha túlságosan felgyorsulna, figyelmeztessük, kérjük meg, beszéljen hozzánk lassabban, hogy minden szavát pontosan megérthessük.
Fontos, hogy a beszédtechnikai gyakorlatokat otthon is rendszeresen gyakoroltassuk.
3. Veleszületett rendellenességek (Q00-Q99) közül:
BNO kód: Q 35 Orrhangzós beszéd
I. A beszédprobléma rövid leírása (nyílt orrhangzósság esetén):
Orvosi papírok nyomonkövetése, organikus állapot megfigyelése során fény derül a lágyszájpad rövidülésére esetleg bénulására / műtéttel korrigált orr-, ajak- és/vagy szájpadhasadék gyógyulására / fogak záródási rendellenességeire.
Nazális a hangszín.
Légzési rendellenességek tapasztalhatóak.
Fújás, szívás esetén „szökő levegő”, erőtlenség figyelhető meg.
Eltérő a beszédhangszín: fátyolozott / érces / préselt / levegős…
Hanghibák előfordulása gyakori.
II. A terápia elemei:
Artikulációs mozgásokat fejlesztő gyakorlatsorok
Ajaktorna
Légzéstorna
Nyelvtorna
Rezonancia gyakorlatok
Szájpadtorna
Akusztikus/verbális figyelem fejlesztése
Beszédhangok javítása (hangkialakítás, hangrögzítés, automatizálás, szenzoros és motoros differenciálás)
Nyelvi rendezés
III. Ajánlott irodalom
Az, hogy az Ön gyermeke számára melyik szakirodalom lenne a leghasznosabb, azt a könyv megvásárlását, beszerzését megelőzően egyeztesse gyermeke logopédusával:
Ruth Becker és munkatársai: Ajak- és szájpadhasadékos kisgyermekek korai fejlesztése
Vörös Krisztina, Seper László: Mosolyogj bátran! Útmutató az ajak- és szájpadhasadékos gyerekek kezeléséhez
Bittera Tiborné, Dr. Juhász Ágnes: Én is tudok beszélni I.
Szabó Szilvia: Látogatás a beszéd birodalmába
IV. Tanácsok az ajak- és szájpadhasadékos gyermekek otthoni korai fejlesztéséhez
Légzésszabályozás
Fúvógyakorlatok
fúvással lehűteni az ételt
tenyérbe fújni
szappanbuborék fújása
gyertya, tollpihe fújása
pingpong-labda fújása szabadon, célba
gyertya elfújása pöfékelve ”P” hanggal
síp, furulya, duda fújása
szívószállal, csővel vízbe bugyborékolás
szívószállal, csővel gyertya, könnyű tárgyak elfújása
lufi fejfújása
tükörre, tenyérre leheléssel a levegő éreztetése
Szívógyakorlatok
vastag, rövid szívószállal ivás
vastag, rövid szívószállal papírszelet felemelése
a fenti gyakorlatok vékony, hosszú szívószállal
Vizuális, orientációs gyakorlatok
testrészek megismertetése
arcrészek megismertetése
ismerkedés az irányokkal
tükörhöz szoktatás (tükör előtti torna, mimikai játékok, grimaszolás tükör előtt
játékos ajak-és nyelvgyakorlatok:
fagyi, tejszínhab nyalása
ajak lenyalása (lehet becsokizni, lekvározni a szájszéleket)
a nyelvet az áll felé, az orrhegy felé irányítani
nyelvet szájzugtól szájzugig mozgatni
fogak végignyalása
ajak kerekítése, terpesztése
lefetyel a cica
puszidobás
4. Máshová nem osztályozott panaszok, tünetek, kóros leletek (R00-R99 ) közül:
BNO kód: R4900 Dysphonia
I. A beszédprobléma rövid leírása:
Fátyolos, rekedt hangszínű beszéd hosszabb ideig jellemzi a gyermeket, mint egy megfázás.
Megrövidült a hangterjedelem, nem tudja olyan hosszan hangoztatni a hangokat, mint korábban.
Eltérő a hangmagasság (mély, magas, fejhang).
Feszített izmok figyelhetőek meg a beszélgetés során: tapasztalhatjuk a törzs, az arc, a nyak izmainak túlfeszülését. A nyaki erek kidagadhatnak a kommunikáció során.
Eltérő lehet a hangindítás (lágy/kemény).
A hangadás préselt / levegős.
II. A terápia elemei:
Izomtónus szabályozó gyakorlatok
A helyes beszédlégzés kialakítása, fejlesztése
Hallási figyelem és differenciáló képesség fejlesztése
Vibráció kialakítása, fejlesztése
Tiszta hang kialakítása, fejlesztése
Tiszta hang spontán beszédbe való beépítése
III. Ajánlott irodalom:
Dr. Balázs Boglárka: A rekedtség kezelése (hanggyakorlatokkal) gyermekeknek és felnőtteknek multimédiás gyakorlati anyaggal
IV. Tanácsok diszfóniás gyermekek szüleinek
A terápia eredményessége az otthoni mindennapos 5-10 perces gyakorlás függvénye.
A szülő figyelmeztesse gyermekét a halkabb, kisebb erőfeszítéssel járó beszédre. A család egész kommunikációja legyen feszültségektől mentes, halkabb. A környezet hangingerei (TV, számítógép stb.) se késztessenek senkit a beszéd hangosítására.
Lehetőség szerint játsszanak sok lazításra alkalmas játékot. A rekedtség fokozódása, a hangterjedelem rövidülése esetén inkább ne beszéltessék a gyermeket!
BNO kód: R4710 Dysarthria és anarthria
I. A beszédprobléma rövid leírása:
A központi idegrendszer sérülése miatt kialakuló kórkép, mely a beszédmozgások koordinációs kivitelezésének zavarát okozza.
Érintheti az arc, a nyak, a szájpadi, az áll-, és nyelvmozgások pontos, akaratlagos kivitelezését.
Sérülhet a fonáció: eltérő színezetű lehet a hangszín.
Légzési rendellenességek tapasztalhatóak, ezáltal a beszéd lehet felgyorsuló / túlzottan lassú.
A koordinálatlan mozgások miatt artikulációs hibákat hallunk a kommunikáció során.
II. A terápia elemei:
Stimulációs gyakorlatok
Artikulációs mozgások koordinációját segítő gyakorlatsorok
Ajaktorna
Légzéstorna
Nyelvtorna
Rezonancia gyakorlatok
Szájpadtorna
Beszédhangok javítása (hangfejlesztés, hangrögzítés, automatizálás, szenzoros és motoros differenciálás)
Ritmusgyakorlatok
Nyelvi rendezés
III. Ajánlott irodalom
Az, hogy az Ön gyermeke számára melyik szakirodalom lenne a leghasznosabb, azt a könyv megvásárlását, beszerzését megelőzően egyeztesse gyermeke logopédusával:
Szabó Borbála: Mozdulj rá! Mozgással kísért vers- és mondókagyűjtemény
Rosta Katalin, Rudas Zsuzsa, Kisházi Gergely: Hüvelykujjam…
Bittera Tiborné, Dr. Juhász Ágnes: Én is tudok beszélni I.
Szabó Szilvia: Látogatás a beszéd birodalmába
Dr. Balázs Boglárka: A rekedtség kezelése (hanggyakorlatokkal) gyermekeknek és felnőtteknek
IV. Tanácsok dysarthriás gyermekek szülei számára
A gyermek beszédfejlődése szempontjából nagyon fontos a kiegyensúlyozott anya-gyerek kapcsolat.
A szülő mindig beszéljen a gyermekéhez, kísérje beszéddel mindazt, amit csinálnak.
Mindig tiszta hangon beszéljen gyermekéhez. Nem szabad a gyermek hibás hangjait utánozni! Ha rossz példát kap a gyermek, azt utánozza és így rögződnek beszédhangjai.
Türelmesen hallgassa végig, legyen érdeklődő, bátorító. Ösztönözze beszédkedvét.
Ha a gyermek hibásan ejtett egy szót, pontos artikulációval a szülő ismételje meg azt.
Segítse gyermeke beszédmozgásainak kivitelezését úgy, hogy megragad minden kínálkozó alkalmat az artikulációs mozgások (ajak-, nyelvmozgások) pontos kivitelezésének gyakorlásához. Pl: különböző fújások gyakorlása gyertyával, szívószállal, ajakállások, nyelvmozgások kivitelezése tükör előtti utánzással stb.
A család kommunikációja legyen feszültségmentes, halk: ne kényszerítse a gyermeket a hangos, préselt beszédre.
II. Az a sajátos nevelési igényű gyermek, kinek BNO kódja alapvetően más problémát jelöl vezető tünetként, de szakértői bizottsági véleményében logopédiai terápiát is rendelnek a rehabilitációhoz. (Itt leginkább a beszéd alaki rendezésére, a beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztésére kell gondoljunk.)
Otthoni játékos gyakorláshoz ajánljuk a következő Fejlesztő Játékokat:
1. Artikulációs mozgásügyesítő gyakorlatok:
Ezek a gyakorlatok a motoros készségek komplex fejlesztését szolgálják. Tükör előtt végezzük őket!
Utánozd a hangjukat! Ha kinyomtatod, laminálod, szétvágod, puzzleként is használhatod. (Ha a képre kattint az automatikusan letöltődik.)
mentő= éó éó éó
tűzoltó= íű íű íű
baba= oá oá oá
farkas= aú aú aú
malac= uí uí uí
csacsi= iá iá iá
liba= gá gá gá
cica= miáú miáú miáú
hal= némán tátog
A Grimassimix
Játékos formában vezeti rá a gyermekeket a különböző arc és szájizmok mozgatására, a mozgás megtervezésére, alkalmazására és felismerésére. Logopédusok által kifejlesztett játék. A Grimassimix bohóciskolában vidám órákat töltenek a gyerekek. Ebben az iskolában nem az írás, olvasás vagy a számolás a fő tantárgy, hanem a grimaszvágás. 4 éves kor felett ajánlott. Óvodásoknak is kiváló.
Játsszunk beszédet!
Beszédfejlődést segítő kártyák. A kártyákon lévő gyakorlatok támogatják a beszédhangzók pontos tervezését, kivitelezését. Ebben a könyvben a szerzők, azt szeretnék bemutatni a szülőknek, hogy hogyan segíthetik játékos formában óvodás és kisiskolás gyermeküket a tiszta beszéd, a helyes ejtés kialakításában, fejlesztésében. Fontosnak tartják, hogy tudatosabban figyeljenek gyermekeik beszédkészségének, nyelvhasználatának kialakulására, fejlődésére. A játékok együttes kipróbálása örömtelivé és hasznossá teheti a közösen eltöltött időt.
2. Hallási figyelmet fejlesztő játékok:
Bimbam játék
A hangok, a hallás világába vezet. A gyermekek a hangok felismerését gyakorolják, három különböző játéklehetőséggel. A színes táblák négy hangos helyszínre kalauzolnak: hangverseny terembe, éneklő óvodások közé, zajos utcára és egy mesebeli faluba. A kis képek és korongok az ott hallható hangok forrásait ábrázolják, a CD-n a hozzájuk tartozó hangok szólalnak meg.
Mackós hangjáték
Ennek segítségével a gyermek, a látott és a hallott információkat dolgozhatja fel. Fejleszti a koncentrációt, memóriát, beszédkészséget. A hallást, a hallás utáni azonosítást helyezi előtérbe. A mindennapi életünk hangjait kell megkülönböztetniük a gyerkőcöknek. A korongokat a megfelelő helyre kell helyezni a játéktálán annak megfelelően, ahogy a hangokat meghallják. 36 hang egymás után különböző sorrendben hangzik el, négyszer egymás után hallhatók. Lehetőséget ad egyszerűbb feladatokra is, így kisebbeknek is bátran ajánljuk.
3. Szintaktikai – szemantikai szint fejlesztése
Sárkány Samu fejtörői
A játék 90 kártyát tartalmaz, mindegyiken egy-egy versbe szedett találós kérdés látható. A megfejtést a kártya hátoldalán lévő színes rajz árulja el. A helyes válaszért zseton jár. A játékot az nyeri, aki a legtöbb zsetont összegyűjti.
Képtörténetek
Ehhez a játékhoz, anya kitalál egy történetet. Rakd sorba a képeket az elhangzottak alapján! Először a mese hallgatása közben is rakosgathatod a képeket, később csak az egész történet elhangzása után. Jól használhatók még Szutyejev: Vidám mesék című könyvének képei, történetei. A feladat segíti a vizuális észlelést, a sorrendiség felismerését, időben és síkban való tájékozódást, és a logikus gondolkodást.
Scenario
A játék utasítása szerint a gyerekeknek vagy 5 kártyát kell logikai sorrendbe rendezniük, vagy egy hatos sorozatból ötöt kell időrendbe helyezni, és a hatodikat kell megtalálni, ami kilóg a sorból. A játék célja a logikus gondolkodás. Segíti a figyelemzavaros gyermekek terápiáját. Jól használható szókincsfejlesztésre, mondatalkotásra, igeragozás és az igeidők gyakorlására, összefüggő szöveg alkotására, történet elmesélésére.
Eseményképek
Mesélj a képről! – A gyermek „meséléséből” tájékozódhatunk beszédállapotáról: szókincséről, nyelvtani kifejezőkészségéről, hanghibáiról. A mesélés során a fent említett részképességek fejlődhetnek. A kezdeti felsorolásokból, kell eljutni a rövidebb, egyszerű, majd az egyre hosszabb mondatok megfogalmazásán át, az önálló mesélésig. Pösze terápia során segít a tanult hangok beépülésébe.
Szöveg nélküli képeskönyvek
Végtelen számú mese lehetőségét rejtik magukban. Ilyenek pl. a Keress, találj, mesélj! című képeskönyvek. A kötet oldalai rengeteg keresni-, találni- és mesélnivalót rejtenek. Piac, óvoda, építkezés, orvosi rendelő, strand, állatkert, bevásárlóközpont, vasútállomás – mind-mind izgalmas, felfedezésre váró helyek az apróságok számára.
LOGICO Primo
A kisebb gyermekek számára kialakított, különleges fejlesztőjáték, amelynek használata már (2 és fél), 3 éves kortól ajánlott, egészen az első osztály elkezdéséig. Az óvoda évei alatt segítségére lesz a gyermekeknek a színek és formák felfedezésétől egészen a számokkal kapcsolatos ismeretek elsajátításáig. A játékhoz szükséges egy LOGICO-keret és néhány feladatkártya. A keret könnyen kezelhető, fejleszti a vizuális észlelést, a szem- és kézkoordinációt. A keret színes korongjainak tologatásával jelölheti be a gyermek a helyes megoldást. A feladatkártyák tematikus csomagokban kaphatók, minden csomagban 16 darab van. Elülső oldalukon található a feladat, hátoldalukon a megoldás – a kártyát megfordítva és visszahelyezve a keretbe a gyerekek magukat ellenőrizhetik. A LOGICO tartós eszköz, amelyet újból és újból elő lehet venni, a kisebb testvérek is „örökölhetik".