Fejlesztési terület: Látás - Tiflo
Kit nevezünk látássérültnek
A látássérülés a látószerv (a szemgolyó, a látóideg és annak központi idegrendszeri kapcsolatai, vagy a járulékos szervek) sérülése következtében kialakult állapot, mely megváltoztatja a tanuló megismerő tevékenységét, alkalmazkodóképességét, kihat személyiségének alakulására.
Gyógypedagógiai szempontból azok a tanulók látássérültek , akiknek látásteljesítménye - az ép látáshoz (vízus: 1) viszonyítva - két szemmel és korrigáltan (szemüveggel) V 0–0,3 közötti. Látássérült az a tanuló is, akinek látótere olyan mértékben beszűkült, hogy csak speciális (optikai) eszközökkel és módszerekkel képes az információszerzésre, a tananyag elsajátítására, a mindennapi tevékenységek elvégzésére és a közlekedésre, tájékozódásra. Agyi eredetű látássérülés esetén a vizuális információk agyi feldolgozása sérült. (A sérülések együttes előfordulása is lehetséges.)
A látássérült gyermekek csoportján belül:
- vakok azok a tanulók, akiknek látóképessége teljesen hiányzik, fényt sem érzékelnek (vízus: 0)
- aliglátók azok a tanulók, akik minimális látással rendelkeznek (vízus: fényérzés - 0,1).
Az aliglátó tanulók látása a fényérzéstől a nagyalakú, mozgó tárgyak felismeréséig terjedhet, mely segítheti őket a tájékozódásban, a mindennapi életben. Lehetséges az is, hogy ezeknek a tanulóknak a közeli látásteljesítménye annyira jó, hogy speciális eszközökkel el tudják sajátítani a síkírás-olvasást. - gyengénlátók azok a tanulók, akiknek az életvitelét nagymértékben korlátozza a csökkent látásteljesítmény (vízus: 0,1–0,3).
A gyengénlátó tanulók ismeretszerzése, tanulása – különböző megsegítéssel – látó típusú. A speciális, gyermekre szabott pedagógiai program meghatározója a látásélesség mellett a látássérülés kóroki tényezője, annak funkcionális következménye, a látássérülés bekövetkeztének időpontja, és a látássérüléshez esetleg csatlakozó egyéb fogyatékosság, rendellenesség.
Forrás: Útmutató a látássérült tanulók integrált neveléséhez
A látássérülés jelei
Csecsemőkorban, kisgyermekkorban:
- Külső jelek: például hályog, kis-, ill. nagyszeműség stb.
- Kezek nézegetése, tárgyak ütögetése, fej emelése és fordítása nem jelennek meg időben.
- A dinamikus hely- és helyzetváltoztató mozgásformák (átfordulás, kúszás, mászás, felülés, felállás, járás) kialakulása több hónapos eltolódást és a megszokott sorrendtől való eltérést mutat.
- A tárgyak után történő nyúlás sokszor pontatlan.
- Szemkontaktus felvétele bizonytalan.
- Feltűnő, színes tárgyak iránti közömbösség.
- Nem néz a mutatott irányba.
- Nehezen fogadja el a számára ismeretlen emberek közeledését, új helyzetekhez nem tud alkalmazkodni. Ragaszkodik a biztonságot adó kísérőhöz.
- Gyakran megfigyelhető a vak gyermekeknél a személyes névmások helytelen használata. E/1. személy helyett E/3. személyben beszélnek, ami az éntudat kialakulásával mutat szoros összefüggést.
- Figyelmen kívül hagyja az apró tárgyakat, nehezen követi a mozgó tárgyakat.
- Ferde fejtartással nézegeti a tárgyakat.
- Mozgásos passzivitás jellemzi. Nem szereti a mozgásos játékokat.
- A hangot adó, nagy formátumú játékokat kedveli.
Óvodás korban:
- a mozgásos játékoknál kedvetlen, ügyetlen
- képek, képeskönyvek iránti érdektelenség
- nem szívesen kapcsolódik be a közös munkába
- nem látja jól a bemutatott tárgyakat
- bizonytalanul, nehezen tájékozódik
- sorozatos kudarc
- a közösségtől való félelem
Óvodáskori gyanu jelei amikor is, a gyermek:
- a felé közeledő személyt csak 1-2 cm-ről, vagy közelebbről ismeri fel, ha az nem ad hangot
- arcmimikára és gesztusokra (mosolygás, rosszalló arckifejezés, bólintás, fejcsóválás stb.) hang kíséret nélkül nem reagál, csak ha az illető arcát szemmagasságban és fél méteren belül láthatja
- az óvoda falára kitett rajzokat, illusztrációkat nem látja, csak ha közel mehet hozzájuk
- játékait összeszedi, de gyakran nem veszi észre az apróbb tárgyakat
- ha játékai leesnek és tőle elgurulnak, nem tudja azokat megkeresni, csak szóbeli segítséggel, gyakran tapogatva keres
- a játékokat, tárgyakat közelről nézegeti, tapogatja
- a zsúfolt, nem kontúros képeken nem ismeri fel annak részleteit.
- az apróbb képeket, ábrákat nem ismeri fel közelről sem
- csak erős helyi megvilágításban látja az ábrákat, képeket
- félhomályos helyen nem tud jól tájékozódni, ruháit, játékait tapogatással keresi
- fényes felületekről visszaverődő fény, napsütés, televízió hatására, hunyorog, pislog, könnyezik, elfordul
- képek nézegetésekor karjával eltakarja a fényforrást
- vannak olyan színek, melyeket gyakran téveszt, vagy nem ismer fel
- mintás, alacsony kontrasztot adó szőnyegen nem veszi észre játékait
- a kontúros képeket könnyebben felismeri
- valamelyik irányból felé nyújtott tárgyat nem veszi észre
- gyakran nekimegy szokatlan helyen lévő tárgyaknak, felbotlik bennük
- képek, tárgyak nézegetésekor egyik oldalra fordítja fejét, csak egyik szemével nézi azokat;
- ismeretlen helyen mozgása félénk, bizonytalan
- szemével nem tudja követni a guruló tárgyakat
- nem tud fixálni a tárgyakra, feje és/vagy szemei önkéntelenül mozognak
- önállósága az öltözködésben, eszközhasználatban nagyfokú elmaradást mutat
- a felé dobott labdát nem tudja elkapni
- nem szeret rajzolni, vonalkövetése nagyon lassú
- rajzoló mozdulatai hevesek, darabosak, nem tudja időben megállítani a mozgást, vonalai esetleg reszketősek, nem elég erős a nyomatékuk, nem tudja vizuálisan kontrollálni azokat
Milyen jelek alapján forduljon a szülő/háziorvos/védőnő gyermekszemészhez?
- hályog, kis-, ill. nagyszeműség esetén (cataracta, glaucoma, microphthalmus, buphthalmus)
- ha a szűrések során megállapítást nyer, hogy a gyermek korának nem megfelelő a látásélessége
- kancsalság (strabizmus) figyelhető meg
- nem vesz fel szemkontaktust
- nem érdeklik a feltűnő, színes tárgyak sem, nem szeret képeket, képeskönyvet nézegetni
- nem néz a mutatott irányba, nem keresi az elguruló tárgyakat
- figyelmen kívül hagyja az apró tárgyakat
- nehezen követi a mozgó tárgyakat
- ferde fejtartással fixál
- mozgása megkésett, ügyetlen
- nem szereti a mozgásos játékokat, ügyetlen, nehezen tájékozódik
- a hangot adó, nagy formátumú játékokat kedveli
- szeret egy helyben ülni, játszani – ragaszkodik a helyváltoztatáshoz kísérőre
- nem szívesen viseli a szemüvegét, vagy felette néz ki
- fejfájós
- gyakran könnyezik, fényre érzékeny
- gyakran van kötőhártya gyulladása
- kettős látásról panaszkodik
- balesetet követően
- daganatos megbetegedésekkor (agydaganat, arcüregi daganat, retinoblastoma)
A gyermekkori szemészeti megbetegedések egy része már újszülött, illetve csecsemőkorban is látható, kimutatható. Vannak bizonyos rizikófaktorok, melyek szemészeti megbetegedéseket eredményezhetnek. (pl.: koraszülöttség, intrauterin retardáció, perinatális károsodás, neurológiai rendellenesség, stb.)
Forrás:
Kovács Krisztina (2000): Látássérült gyermekek az óvodában és az iskolában.
Hegyiné Honyek Katalin (2006): Ajánlások látássérült gyermekek kompetencia alapú fejlesztéséhez.
Diagnosztika
A szakértői munka keretében komplex vizsgálatot végeznek, amelynek során megállapítják a látássérülés fokát és annak a fejlődésre gyakorolt hatását. A vizsgálatot team munka keretében szemész szakorvos, gyógypedagógus és pszichológus végzi.
A vizsgálatvégzés helye: Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat, Székhely Szakértői Bizottság (Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Látásvizsgáló, Gyógypedagógiai Tanácsadó, Korai Fejlesztő, Oktató és Gondozó Tagintézménye)
Elérhetőségek:
Weboldal címe: www.fpsz.hu
Cím: 1141 Budapest, Mogyoródi út 128.
Telefon: +36 (1) 474-6000
Email: szekhelyszakertoi@fpsz.net
A szemész szakorvos megállapítja a gyermek szemészeti megbetegedését és látásteljesítményét. A gyógypedagógus funkcionális (pedagógiai) látásvizsgálatot végez, illetve pszichológussal együtt felméri a gyermek értelmi- és készség szintjét.
A vizsgálat eredményeit szakértői véleményben összegzik, melyet a szülőkkel megbeszélnek. A gyermek további fejlesztésének módjára és formájára vonatkozó javaslataikat is ennek tartalmára alapozva fogalmazzák meg. Szakértői véleményre minden alkalommal szükség van, amikor a gyermek gondozásba vételére, korai fejlesztésére, fejlesztő nevelésére, nevelési-oktatási intézménybe történő felvételére, iskolaváltásra, értékelés, minősítés alóli mentességre kerül sor
Gyógypedagógiai megsegítés
Amennyiben a gyermek (pedagógiai értelemben) látássérült, a szakértői véleménye tartalmazza a gyógypedagógiai megsegítés módját és rendszerességét.
A látássérülés súlyosságától függően a gyermek lehet: gyengénlátó, aliglátó, vagy vak.
A látássérült gyermek korai fejlesztése (0-3/5 éves korig) otthonában vagy korai fejlesztő központokban történik látássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógus (tiflopedagógus) irányítása mellett. Nevelését-oktatását szegregált nevelési-oktatási intézményben vagy integrált körülmények között (lakóhelyéhez közel) teljesítheti.
Szegregált formában társai is látássérültek és egész nap látássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógusok foglalkoznak a gyermekekkel.
Integrált formában látó gyermekekkel van együtt, az utazó (látássérültek pedagógiája szakos) gyógypedagógus a gyermek szakértői véleményében megjelölt rendszerességgel megy a kijelölt nevelési-oktatási intézménybe. Egyéni fejlesztő foglalkozásokat tart a látássérült gyermeknek, valamint segíti a fogadó pedagógusok munkáját.
A látássérült gyermek képességfejlesztésének módszertana teljesen más, ha a gyermek gyengénlátó vagy vak. Egy látássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógus mindkét módszertanban jártas.
Gyengénlátó gyermekeknél módszertani segítséget nyújt:
Gyengénlátók Általános Iskolája, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye és Kollégiuma
Cím: 1147 Budapest, Miskolci u. 77.
Tel.: (06-1) 468-2790
Honlap:www.gyengenlatok.hu
Vak gyermekeknél módszertani segítséget nyújt:
Vakok Óvodája, Általános Iskolája, Szakiskolája, Készségfejlesztő Szakiskolája, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye, Kollégiuma és Gyermekotthona
Cím: 1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 39.
Tel.: (06-1) 363-3343
Honlap:www.vaksik.hu
Látássérültekkel foglalkozó intézmények (szegregált oktatási forma)
Vakok Óvodája, Általános Iskolája, Szakiskolája, Készségfejlesztő Szakiskolája, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye, Kollégiuma és Gyermekotthona
Cím: 1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 39.
Tel.: (06-1) 363-3343
Honlap:www.vaksik.hu
Gyengénlátók Általános Iskolája, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye és Kollégiuma
Cím: 1147 Budapest, Miskolci u. 77.
Tel.: (06-1) 468-2790
Honlap:www.gyengenlatok.hu
Hajdú-Bihar Megyei Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium, Technikum és Kollégium
Cím: 4025 Debrecen Postakert utca 7.
Tel.: (06-52) 431-301
Honlap:: www.hbmaigk.hu
E-mail: titkarsag@hbmaik.edu.hu
Telephely cím: 4032 Debrecen Lóverseny utca 3.
Tel.: +36-52/417-945
Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége
Cím: 1146 Budapest, Hermina út 47.
Tel.: (06-1)384-8440, Mobil: 06 30/505-2867
Honlap:www.mvgyosz.hu
Vakok Állami Intézete
Cím: 1146 Budapest, Hermina út 21.
Tel.: (06-1)872-9500
E-mail: titkarsag@vakokintezete.hu
Honlap:www.vakokintezete.hu
Hazai egyházi intézmény:
Vakok Boldog Batthyány-Strattmann László Katolikus Szociális Intézménye, Óvoda, Általános Iskola és Különleges Gyermekotthon
Cím: 1125 Budapest, Mátyás király u. 29.
Tel.: (06-1)274-4755
Honlap:www.www.katped.hu
Látássérültekkel foglalkozó intézmények (integrált oktatási forma)
Olyan bölcsődék, óvodák, iskolák, melyek alapító okiratában szerepel, hogy érzékszervi fogyatékos, látássérült gyermek fogadására és nevelés-oktatására alkalmas tárgyi és személyi feltételeket biztosít. Integrálhatóság kérdésében a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat dönt. Ezt szülővel, a gyermekkel foglalkozó gyógypedagógussal és fogadó intézménnyel történő megbeszélés előzi meg.
A látás fejlődése
Az újszülött (0–3 hónap) baba pupillái egyenletesen sötétek, kerekek, szimmetrikusak, látja a fényforrást, az arcokat, fejjel és szemmel fordul feléjük. Erős fényre (napfény) hunyorog. Az oculo-palpebrális reflex 2–3 hetes gyermeknél kiváltható. Kezdetben nincs tárgykövetés, a szemmozgások koordinálatlanok. 4–8 hetesen felveszi a szemkontaktust és arckifejezéssel reagál rá; a lassan mozgó tárgyakat követi egy szemmel, rövid ideig két szemmel – először vízszintesen, később függőlegesen is. A 2. hónap végére a mozgó dolgok és az élénk színű tárgyak iránt is érdeklődik, keresi a fényt, s a mozgó fény is felkelti érdeklődését.
3–6 hónaposan felfedezi a kezeit, nyúl a tárgyak felé, majd nyúl a felfüggesztett tárgyak felé is. Nézi a leeső és elguruló tárgyakat. A vizuális érdeklődése fokozatosan bővül: mozgó tárgyat fej-és szemmozgással már 180 fokban képes követni, kedveli az élénk színeket, követi az elveszett játékot – a szem-kéz koordináció kialakul: nyúl az eldobott játék után; zaj irányába pillant; érdeklődik az egy méternél nagyobb távolságban lévő vizuális ingerek iránt is; figyeli saját kezét vagy a kezében levő csörgőt. Szeret mindenkivel kommunikálni és nézni az illető arckifejezését.
4 hónaposan a szemmozgásoknak összerendezetteknek kell lenniük, s 6 hónapos korban megkezdődik a térlátás tanulása is.
7–10 hónaposan észreveszi az apró tárgyakat (pl. morzsa), nyúl értük. Először megérinti azokat, majd meg is ragadja. Szereti az egyszerű rajzokat nézegetni, és felismeri azokat a tárgyakat is, amelyek csak részben látszanak. Felismeri a családtagokat anélkül, hogy szólnának valamit és széles mosollyal üdvözli, ahogy meglátja őket. Idegenektől egy kicsit tart, akkor is, ha mosolyognak.
A 11–12 hónapos gyermek szeret bújócskázni. Ismeri a környezetében lévő dolgokat. Az ablakon kitekintve felismer embereket. Kezd képeket felismerni. Mindent a szájába téve fedez fel – s így rakja össze az egyes elemeket. Szeme vízszintes, függőleges irányba is mozog, a két szemes látás még gyenge, de már jól megkülönböztet egyszerű geometriai mintákat. Az egyéves gyermek vonalakat képes rajzolni, szívesen nézeget képeket, formákat azonosít, s egyre jobban képes a távolságok felbecslésére.
18 hónaposan egyszerű puzzle-t kirak. Érdeklik a könyvek és képek, felismeri, hogy a képek valós tárgyakat ábrázolnak. Szereti, ha rajzolnak neki, s történeteket fűznek hozzá. Ismeri a tárgyak, képek nevét, képes megtanulni a Lea ábrák elnevezését: alma, ház, labda és négyzet (ez fontos a funkcionális látásvizsgálathoz). Formai és szerkezeti szempontból még nem beszél jól, de a családtagok, ismerősök megértik őt.
24 hónapos korában szeret firkálni és színezni. Megérti, hogy a képek lehetnek nagyok és kicsik, és mégis mindig ugyanazt ábrázolják. Csoportosítani tud hasonló dolgokat. A gyermek látásteljesítménye játék közben tesztelhető a legjobban – ha kedve tartja. Kis képeket is felismer jobb és bal szemmel egyaránt. Ebben a korban a látásélessége azonos a felnőttekével.
A 3 éves gyermek szemgolyójának mérete eléri a felnőttkori méretet. 7 éves korra kialakul a felnőttkori térlátás is, mely 12 éves kor körül a binokuláris látás fejlődésének befejeztével véget ér. A legtöbb gyermek látása probléma nélkül fejlődik. Néhány egészséges és sok fogyatékos gyermeknek viszont orvosi kezelésre, fejlesztésre van szüksége a korai látásfejlődéshez. Ha felmerül annak a gyanúja, hogy a gyermek nem lát jól, célszerű minél előbb ellenőrizni azt. A korán felismert látási problémák egy része kezelhető még azelőtt, mielőtt csökkenne a látásélesség. Figyelni kell a gyermek vizuális fejlődésére – különösen az első életévben. Ha a kívánt fejlődési mérföldköveket nem követi a baba, akkor beszélni kell a gyermekorvossal. A normál vizuális fejlődéstől való eltérés korrigálható, pl. szemüveggel, tréninggel, gyógyszeresen vagy éppen műtéttel.