Fejlesztési terület: Mozgás - Szomato
A görög „szoma” (test) és „pedagógia” (neveléstudomány) szavakból ered, a gyógypedagógia egyik szakterülete, a mozgássérült emberek speciális pedagógiája.Speciális fejlesztés, mely a gyógypedagógia eszközeivel a gyógytorna aktív (aktív mozgások, gyakorlatok) és passzív (passzív mozgatás, masszázs, fektetés, rögzítés) eljárásait, korrekciós és gyógyászati segédeszközeit, valamint a fizioterápia (pl.hidroterápia) egyéb eszközeinek felhasználásával általános, pszichés, mentális és szomatikus fejlesztést valósít meg.
Feladata a károsodott mozgásfunkciók helyreállítása, korrekciója, kompenzációja.
Ki a szomatopedagógus?
A mozgássérült gyermekek, tanulók ill. felnőttek komplex pedagógiai ellátására, megsegítésére képesített gyógypedagógus, gyógypedagógiai tanár és / vagy terapeuta, aki a helyes mozgásra neveli a gyerekeket, akiknek:
- különböző az életkoruk,
- különböző a fogyatékosságuk,
- különböző a mozgásállapotuk,
- különböző az értelmi képességük.
A szomatopedagógus tevékenysége a mozgásnevelés, melyet:
- egyéni vagy kiscsoportos formában végez,
- sérülésspecifikus, speciális fejlesztési eszközöket és játékokat használ,
- kapcsolatot tart különböző szakemberekkel,
- nyomon követi a segédeszköz felíratást,
- tanácsot ad szülőknek, kollégáknak,
- reális tájékoztatást ad a gyermek állapotáról.
Kik a mozgáskorlátozottak?
Mozgáskorlátozott (mozgássérült) az a gyermek, akinél a mozgásszervrendszer veleszületett vagy szerzett károsodása és/vagy funkciózavara miatt jelentős és maradandó mozgásos akadályozottság áll fenn, melynek következtében megváltozik a mozgásos tapasztalatszerzés és szocializáció.
A gyermek speciális nevelési szükségletét meghatározza a károsodás keletkezésének ideje, annak formája, mértéke és területe.
Ebből a szempontból a következő csoportosítás alakítható ki:
- végtagredukciós fejlődési rendellenességek és szerzett végtaghiányok,
- petyhüdt bénulást okozó kórformák,
- a korai agykárosodás utáni mozgás-rendellenességek,
- egyéb, maradandó mozgásállapot-változást, mozgáskorlátozottságot okozó kórformák,
- halmozott sérüléssel járó különböző kórformák.
A mozgásnevelés feladatkörei:
- Mozgásterápia: a sérült tartási és mozgási funkciók korrekciója ( pl. tartási-, egyensúly és támaszkodási reakciók kiépítése, alapvető testhelyzetek és mozgásformák megtanítása, finommotorika fejlesztése stb ).
- Mozgáskészség és testi képesség fejlesztése: életkori sajátosságnak megfelelően.
- Mindennapi élet tevékenységeire nevelés (ADL): a mozgásos önállóság és a mozgási alkalmazkodóképesség kialakítása és növelése változó környezeti tényezők között (pl. tárgy és eszközhasználat kialakítása a napi tevékenységhez kapcsolódóan,életkori sajátosságnak megfelelő önellátási feladatok megtanítása).
- Kommunikációs képességek fejlesztése és beszédnevelés
Szakértői vizsgálat
Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat, Székhely Szakértői Bizottság (Mozgásvizsgáló, Gyógypedagógiai Tanácsadó, Korai Fejlesztő, Oktató és Gondozó Tagintézménye)
Elérhetőségek:
Cím: 1141 Budapest, Mogyoródi út 128.
Telefon: +36 (1) 474-6000
Email: szekhelyszakertoi@fpsz.net
Nyitvatartás:
Hétfőtől – péntekig: 8:00 – 19:00
Bejelentkezés:
Személyesen, telefonon vagy e-mailben.
Szakszolgálati tevékenység típusa:
Fővárosi és országos illetékességű szakértői bizottsági tevékenység
Szakértői vélemény
A szakértői vélemény szükséges ahhoz, hogy a mozgássérült gyermek a sajátos nevelési igényének megfelelő ellátásban, fejlesztésben és kedvezményekben részesülhessen. Ennek hiányában az intézmény nem jogosult az ellátás megszervezésére és az ehhez kapcsolódó normatív támogatás igénybevételére! A vizsgálat részeredményeit, tapasztalatait a vizsgálatot végző szakemberek megbeszélik, a szülővel ismertetik. A szakértői véleményben rögzítésre kerül a gyermek, tanuló vizsgálati eredménye, sajátos nevelési igényének megfelelő ellátási módja, gyakorisága, fejlesztési tanácsok, kontroll vizsgálat időpontja.